• Vertrouwenspersoon

    Wie kan er bij de vertrouwenspersoon terecht?

    Teamleden

    De vertrouwenspersoon is er voor teamleden van Stichting ONSbank die met een probleem zitten dat ze niet met een projectleider of de directeur-bestuurder kunnen of willen bespreken.

    Deelnemers

    Voor deelnemers en een ieder die een dienst van ONSbank afneemt geldt een aparte klachtenprocedure met bijbehorende reglement, zoals beschreven staat op de website pagina https://www.onsbank.nl/klachten

    Wie is de externe vertrouwenspersoon?

    José Welten is sinds 8 december 2025 de externe vertrouwenspersoon van Stichting ONSbank. José is als externe onafhankelijk en gecertificeerd volgens de normen van de Landelijke Vereniging van Vertrouwenspersonen.

    De externe LVV-registervertrouwenspersoon stelt zich voor

    Sinds 1996 ben ik extern vertrouwenspersoon. Een gesprek met een onafhankelijk iemand die goed naar je luistert, niet oordeelt, zelf geen partij is of belangen heeft en bij wie je verhaal veilig is, kan opluchten.

    Ik ben eerlijk, betrokken, kan goed luisteren en bewaar vertrouwelijkheid. Omdat ik geloof in de kracht van een sociaal veilige en eerlijke werk- en leeromgeving, zet ik mijn expertise als extern vertrouwenspersoon, trainer en adviseur al vele jaren in om (onderwijs)instellingen en stichtingen en bedrijven maatwerk te bieden op het gebied van sociale veiligheid.

    Mijn ervaring op het gebied van coaching en therapeutische (rouw)begeleiding is van onschatbare waarde als vertrouwenspersoon.

    Ik ben in 1965 geboren, woon sinds mijn 18e in Amsterdam, geniet van een sociaal leven, theater, film, golfen, fietsen, varen door de grachten en bovenal van 'het geluk van partner, moeder en oma zijn'.

    Op www.praktijkjosewelten.nl tref je veel informatie aan over mijn bezigheden en achtergrond en ervaring.

    Wat doet de vertrouwenspersoon?

    Als extern vertrouwenspersoon is José er om naar je te luisteren, ze staat naast je en kan met je meedenken over oplossingen voor je probleem.

    Vertrouwelijkheid

    Het is goed om te weten, dat wat je haar vertelt vertrouwelijk blijft.

    Tenzij er bijvoorbeeld een zwaar strafbaar feit naar boven komt, waarmee ze als vertrouwenspersoon in gewetensnood komt. Als je haar bijvoorbeeld gaat vertellen dat je 100.000 euro van de organisatie hebt gestolen of het gebouw in brand gaat steken, dan moet ze actie ondernemen.

    Met welke problemen kun je terecht?

    Er zijn verschillende dingen waar je tegenaan kunt lopen en soms lopen die door elkaar.

    Als extern vertrouwenspersoon is José er voor twee categorieën problemen.

    1. De eerste is ongewenste omgangsvormen, die maken dat je je niet veilig voelt binnen ONSbank. Daaronder vallen bijvoorbeeld pesten, agressie en geweld, discriminatie, intimidatie, maar ook seksueel grensoverschrijdend gedrag.
      Dit gaat om jouw ervaring, gedrag dat jij als kwetsend ervaart.
    2. Als tweede is José er voor problemen rond integriteit, voor als je vermoedens hebt van misstanden. Denk dan meer aan zaken die de organisatie schaden of het maatschappelijk belang in geding brengen. Bijvoorbeeld belangenverstrengeling, corruptie, nalatigheid, fraude of diefstal.

    In principe is de vertrouwenspersoon er niet voor privéproblemen of arbeidsconflicten, maar je mag José er wel over vertellen. Misschien voelt het al voldoende om je hart te luchten en zo niet, dan kun je samen met José kijken waar je support kunt krijgen.

    Het kan ook zijn dat jouw probleem in meerdere categorien valt. Neem dan ook gewoon contact op.

    Jij houdt de regie

    Sowieso geldt ook bij ongewenste omgangsvormen en integriteitsproblemen, dat alleen je hart luchten al heel fijn kan zijn. Of en welke vervolgstappen je wilt zetten, daar begeleid José je bij.

    Dus jij houdt de regie over wat er wel en niet gebeurt. De vertrouwenspersoon gaat het probleem dan ook niet vóór je oplossen of van je overnemen of in jouw plaats bemiddelen. José kan wel met je meedenken over oplossingen. Ze is er om naar je te luisteren, ze staat naast je en samen met haar kun je de voor- en nadelen van verschillende oplossingen voor je probleem naast elkaar zetten. Zodat jij zelf kunt kiezen wat het beste bij je past.

    Dat hoeft allemaal niet in het eerste gesprek natuurlijk. Je vertelt eerst jouw verhaal, vervolgens kijken jullie hoe je verder wilt. Als je het fijn vindt kun je dan een nieuwe afspraak maken.

    Contact

    Loop jij ergens tegen aan?

    Neem dan gerust contact op om een gesprek te plannen.

    Bel of mail een bericht voor een (fysiek/bel/online) afspraak:

    José Welten

    06-47430001

    j.c.welten@gmail.com

    Je kunt de externe vertrouwenspersoon van maandag t/m vrijdag van 8.30-18.00 uur telefonisch benaderen. Of binnen en buiten deze uren per e-mail contact met José opnemen. Waar mogelijk word je meteen te woord gestaan. Op voice- en e-mailberichten kun je binnen en 1-2 dagen antwoord verwachten.

    Omdat het over vertrouwelijke informatie gaat, is het verstandig om met je prive-telefoonnummer of prive-mailadres contact op te nemen.

    Heb je nog vragen?

    Best veel informatie. Je kunt het ook nog even terugkijken in onderstaande filmpje.

    Heb je er dan nog vragen over? Stel ze gerust!