• Daniëlle, oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2022

    “Ik dacht, het zal wel weer een zoveelste instelling zijn die eigenlijk alleen je naam opschrijft, maar er niet zoveel mee doet. En toen bleek dat helemaal niet zo te zijn, ik bleek geen nummertje te zijn en wel gehoord te worden. En dat heeft voor mij wel veel veranderd.
    Je hebt workshops met een hele groep mensen die eigenlijk hetzelfde probleem hebben. Mijn groepscoach was ook superfijn, je kon altijd alles aan haar kwijt. We deden workshops waar je nieuwe skills leert, maar je vertelt dan ook dingen en hoort van anderen. Daardoor merk je dat je niet alleen bent en dat was heel fijn. Je voelt je gewoon eindelijk een keertje gehoord en gesupport.”

    anonieme oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2023

    'Een overzicht maken gaat me nu makkelijk af en hierdoor kan ik ook een budget maken voor leuke dingen.'

    anonieme oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2021

    'De groepsetting was heel fijn, want de gesprekken met elkaar waren heel waardevol. Je hoort waar andere mensen doorheen gaan en hoe ze met hun eigen problemen omgaan dat was heel leerzaam maar ook mooi om zo intiem met elkaar te zijn.'

    anonieme oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2021

    'Ik durf hulp te vragen en weet ook beter m'n financiën op orde te houden en maak mijn post weer open. Ook heb ik door heel veel inzet te tonen werk gevonden om een betere toekomst voor mij en mijn kinderen te creëren.

    Zonder de hulp van de begeleiders van ONSbank en het vertrouwen dat je kan hebben in ze, had ik het nooit gered.'

    Thomas, oud-deelnemer ONSbank in de enquete uit 2022

    “Je wordt niet veroordeeld, wat in andere situaties wel zo kan zijn. Als je het bijvoorbeeld met je ouders over schulden hebt. Dat ze denken: ‘Ah nee, dat is zoveel! Hoe heb je dat nou weer gedaan?' 

    Het is heel fijn dat die drempel er niet is, dat je die stap kunt zetten in een omgeving waar je niet veroordeeld wordt. Ik denk dat dat vooral geholpen heeft, het niet veroordeeld worden en dat er begrip werd getoond.”

    Asha, oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2022

    “Ik denk dat mensen onderschatten hoeveel stress geldzaken kunnen geven.

    ONSbank heeft me laten zien: je kan stress hebben, het kan fout gaan, maar je kan ook tot jezelf komen en hulp vragen en het gewoon regelen, in plaats van dat je bij de pakken neer gaat zitten en denkt: ‘O mijn god, ik heb schulden! O mijn god, ik heb zoveel stress!’ Tuurlijk, dat moment mag je hebben. En het is helemaal niet erg om even een dagje niet te willen, maar je moet wel gewoon doorpakken.

    Vraag gewoon hulp!

    Ik vond dat zelf heel moeilijk, ik ben zo zelfstandig. Ik heb dat wel geleerd. Het betekent ook niet dat je het niet zelf aankan, het betekent gewoon dat je meer overzicht krijgt met iemand die er op een andere manier naar kan kijken.”

    Amir, deelnemer ONSbank, in de enquette van 2022

    “Voor mij heeftONSbank meer mentaal iets betekend. Het erover hebben met mensen. En ook hetkunnen kijken naar wat je leuk vindt, in plaats van alleen maar met je schulden bezig zijn. Het gaf me perspectief.”

    Esmée, oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2022

    'Die muur van ongeopende brieven die ik gestapeld om me heen had, die hebben ze afgebroken.'

    anonieme oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2021

     

    'Ik voel meer zelfvertrouwen als het op financiën aankomt en dankzij de workshops ook veel meer zelfvertrouwen voor mijn creativiteit. Het was heel fijn dat er niet met een veroordelende houding met je wordt omgegaan.

    Ook vond ik het goed dat we veel zelf moesten doen, want hierdoor kwam ik erachter dat ik inderdaad heel veel gewoon zelf kon.'

    Aron, oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2022

    “Ik dacht ik ga hulp zoeken en toen merkte ik ineens dat ik heel veel dingen best wel zelf moest doen. In het begin dacht ik: hmm, ok, lekkere hulp! Maar toen het een paar weken bezig was ontdekte ik: ik kan dit allemaal zelf. 

    En dat is eigenlijk heel slim dat ze dit zo doen, want een telefoontje naar een schuldeiser lijkt super moeilijk als je in de schulden zit en je je brieven niet meer durft open te maken. Maar als je het dan toch doet, besef je je: o ja, het valt eigenlijk allemaal best wel mee. Ik heb ook daar meer zelfvertrouwen in gekregen.”

    anonieme oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2021

    'Het taboe om over schulden te praten wordt doorbroken bij ONSbank, ik heb schaamte opzij leren zetten. Dat vind ik heel positief.'

  • Ervaringen

    'Wat ik fijn vond aan ONSbank is de manier waarop ze naar je kijken, ze zien een persoon met mogelijkheden, talenten en kansen'

    Kaylee, deelnemer ONSbank

    “Tijdens het verhaal van degene voor mij ben ik naar buiten gelopen om mijn paniekaanval onder controle te krijgen. Al snel kwam iemand van ONSbank naar me toe. We spraken over paniekaanvallen in het algemeen en hij stelde me gerust. Ik hoefde niks te zeggen als ik dat niet wou. Maar ik dacht aan de belofte aan mezelf en koos ervoor om ook deze angst te overwinnen. Met een brok in mijn keel heb ik mijn verhaal verteld. Mensen luisterden en steunden me. Ik voelde me al snel op mijn plek en durfde meer te delen omdat ik wist dat deze mensen wisten hoe het voelt.

     

    Wat ik fijn vond aan ONSbank is de manier waarop ze naar je kijken, ze zien een persoon met mogelijkheden, talenten en kansen. Iets wat ik eerder niet heb ervaren bij een ander traject. Er werd niet alleen gekeken naar de papieren, er werd ook gekeken naar mogelijkheden in je persoonlijke ontwikkeling en dit deden ze d.m.v. workshops. Ik had gesprekken over de dingen die ik wil in het leven en kreeg tips om die doelen te bereiken.”

     

    Kaylee was 25 toen ze in 2020 aan het ONSbank traject begon.

    In de documentaire 'Uit de Schulden' (door filmmaker Tamino Parren, voor KRO-NCRV Kruispunt), vertelt Kaylee haar verhaal

    ‘Je ellende delen en merken dat je niet de enige bent. Dat geeft een enorme opluchting.’

    Layla, deelnemer ONSbank

    Op haar achttiende nam ze de benen. Samen met haar vriend. Ze hadden niets, behalve de wil om er iets van te maken. Klinkt avontuurlijk, maar het viel tegen. ‘Ook op school’, vertelt Layla. ‘Toen ik hoorde dat ik bleef zitten, kwam dat hard aan. Het was altijd mijn droom om voor de klas te staan, maar het leek alsof die droom in duigen viel.’ Door teleurstelling en geldgebrek maakte ze een heftige keuze. Ze liet school achter zich om te gaan werken. Maar ook de baantjes liepen op niets uit. ‘Al snel hadden we geen woning meer en logeerden we bij vrienden.’ De rekeningen liepen intussen op. Zorgpremie, telefoon, ga zo maar door. Maand na maand, rente op rente, boete op boete.

     

    Layla was 20 toen ze in 2020 aan het ONSbank traject begon, Brian was 26. Beiden zijn nu ervaringsdeskundig adviseur bij ONSbank en spreken zich uit voor andere jongeren die met schulden worstelen.

    Lees hier hun verhaal in het magazine van Kansfonds

    'Geld zal altijd een rol blijven spelen, ik ben elke dag bezig in mijn hoofd met geld. Maar ik ben blij dat ik hulp heb gezocht.'

    Nick, deelnemer ONSbank

    "Nick zit op de bank te scrollen als hij gerammel hoort aan zijn deur. Als Nick verbaasd naar buiten komt lopen, blijkt het de verhuurder te zijn: ze zijn de sloten aan het vervangen. Lichtelijk in paniek vraagt hij of er nog iets aan te doen is. Hij mag blijven; mits hij binnen 2 uur de huurachterstand van twee maanden overmaakt."

    ...

     

    Lees het hele verhaal van Nick in het artikel van Pointer (KRO-NCRV). En kijk daar ook de tv-uitzending over vroegsignalering terug, waar ook Stijn, Samuel, Fidessa en Layla aan het woord komen.

     

    Nick was 25 toen hij in 2023 aan het ONSbank traject begon. Nadat hij door het ONSbank-basistraject zijn eigen situatie op orde kon brengen, wilde hij gelijk ons Next Level traject volgen, waardoor hij zich nu als ervaringsdeskundig adviseur voor andere jongeren die met schulden worstelen kan inzetten.

    'De brieven waren vaak dreigend van toon en denigrerend, vol jargon. Ik raakte ervan in paniek'

    Stijn, deelnemer ONSbank

    "Over zijn smoesje hoefde hij niet lang na te denken. Als vrienden van Stijn Martens (28) hem in het voorjaar van 2021 meevroegen naar de kroeg, dan had hij zogenaamd nog steeds last van zijn hersenschudding. Vragen of zij voor hem wilden betalen, zag Martens niet zitten. „Daar was de schaamte over mijn schulden veel te groot voor.”

     

    De schuld van zo’n 3.000 euro was snel ontstaan. Nadat hij met zijn racefiets in de tramrails was beland, moest hij acht weken rusten op bed. Zonder inkomen, maar met extra zorgkosten was Martens snel door zijn buffer heen. Niet dat hij dat door had, na acht weken uitzieken opende hij de opgestapelde post met rekeningen van onder andere zijn zorgverzekeraar, KPN en de Belastingdienst. „De brieven waren vaak dreigend van toon en denigrerend, vol jargon. Ik raakte ervan in paniek.”"

     

    Stijn was 27 toen hij in 2022 aan het ONSbank traject begon. Hij is sinds 2023 ervaringsdeskundig adviseur bij ONSbank en spreekt zich uit voor andere jongeren die met schulden worstelen.

    Lees het volledige verhaal in het NRC, die schreef over het gesprek dat Stijn samen met Fidessa met de Belastingdienst had.

    (Heb je geen abonnement op NRC Handelsblad? Dan kan het zijn dat je tegen een paywall aanloopt.

    Al kun je een eerste artikel vaak gratis lezen)

    ‘Goed om te laten zien waarin ik terecht ben gekomen. En vooral: hoe ik er weer uitkom.’

    Brian, deelnemer ONSbank

    Hij had een prima baan, een paar jaar geleden. Nu trouwens ook, net als zijn vrouw. Maar een tijdje zaten ze allebei zonder werk. De rekeningen stapelden zich op. Niet bij Brian zelf, maar op de deurmat van zijn buurman, waarmee hij hetzelfde huisnummer deelde. Brian: ‘Toen hij met een vuistdik pak enveloppen aankwam, schrokken we ons rot. Halverwege de stapel durfden we de rest al niet meer te openen.’ Brian deed wat zoveel jongeren doen als schulden hun hoog boven het hoofd groeien: hij stak zijn kop in het zand.

     

    Brian was 26 toen ze in 2020 aan het ONSbank traject begon, Layla was 20. Beiden zijn nu ervaringsdeskundig adviseur bij ONSbank en spreken zich uit voor andere jongeren die met schulden worstelen.

    Lees hier hun verhaal in het magazine van Kansfonds

     

    'Dat ik in zo’n korte tijd, met de juiste hulp, een nieuwe start heb kunnen maken, had ik mijn stoutste dromen niet durven dromen'

    Luke, deelnemer ONSbank

    Ik wilde mijn leven beteren, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Als ik aan het werk wilde had ik een ­legitimatiebewijs nodig, wat ik toen niet had. Maar hoe vraag je een ID-kaart aan zonder geld of werk? Vanwege mijn schulden belandde ik tussen wal en schip. Terugkeren naar de criminaliteit schoot door mijn hoofd, maar mijn broer leende mij 100 euro voor een ID, waardoor ik aan de slag kon als barman op het Leidseplein. Alles wat ik met mijn minimumloon verdiende ging meteen naar de schuldeisers en de huur; eten betaalde ik van mijn fooien. Ik werkte tweehonderd uur in de maand, maar ik was ­allang blij met mijn baan en een dak boven mijn hoofd.
    Uiteindelijk kwam ik in contact met ONSbank, zij bevroren mijn schulden, waardoor er geen beslag meer werd ­gelegd op mijn inkomen. Ik kreeg ‘schuldrust’, wat mij enorm hielp, net als de workshops die ik volgde en de gesprekken met een psycholoog.

     

    Luke deed op zijn 22e mee aan het pilot traject van ONSbank in Amsterdam in 2016.
    Lees hier het artikel in het Parool waarin hij zijn verhaal deelt (2020)

     

    'Ik werkte 60 uur per week, maar kon amper rondkomen, laat staan een tegenvaller opvangen.'

    Manna, deelnemer ONSbank

    Alles in het leven leek Manna tegen te zitten: twee baantjes, een opleiding ‘Social Work’ waar ze te weinig aanwezig kon zijn, schulden bij de zorgverzekering. En dan krijgt ze door gebrek aan geld ook nog eens gezondheidsproblemen. “Mijn voortanden begonnen zorgwekkend pijn te doen.”

     

    Door die gebitsproblemen was ze bang haar baantje in de horeca te verliezen. Gelukkig volgde Manna toen al een traject bij ONsbank om meer grip op haar geld te krijgen. Ze deelde haar verhaal met ONSbank directeur Hester, die gelijk een beroep deed op bureaucratievrije geld dat onze partner Kansfonds voor dit soort noodgevallen kan inzetten...

     

    Manna was 25 toen ze in 2020 aan het ONSbank traject begon. Ze is nu ervaringsdeskundig adviseur bij ONSbank en spreekt zich uit voor andere jongeren die met schulden worstelen.

    Lees hier de rest van haar verhaal

    'En nu ophouden met zeggen dat het goed gaat'

    Samantha, deelnemer ONSbank

    Ook stonden om de haverklap deurwaarders en beslagleggers op de stoep. ‘Regelmatig lag ik jankend in bed. Ik kreeg suïcidale gedachten. Dat vertelde ik aan Sam, waardoor zij zich weer zorgen om mij ging maken.’ Samantha valt bij: ‘Naar buiten toe hield jij je altijd groot. Niemand wist van onze problemen. Ik trok dat niet meer, ik moest het ook kwijt. Op visite bij jouw vader en stiefmoeder heb ik gezegd: “En nu ophouden met zeggen dat het goed gaat.”‘

    ...

    Brian dacht ongeveer €12.500 aan schulden te hebben, maar door boetes en rente op rente was dat bedrag al verdubbeld. ‘Op zoek naar hulp kwam ik op internet toevallig op de site van ONSbank terecht. Ik las dat zij hulp bieden aan jongeren van 18 tot 27 jaar die in de schulden zitten. Ik dacht: hier moet ik zijn. Toen ik belde, kreeg ik een ontzettend vriendelijke vrouw aan de telefoon. Van haar stem werd ik al rustig, maar toch zei ik uit schaamte dat onze schuld een stuk kleiner was dan in werkelijkheid. Daarover zei ze later: “Joh, het maakt niet uit. We zijn er om je te helpen, maar je moet het zélf doen.”‘

     

    Samantha was 26 toen ze in 2020 aan het ONSbank traject begon.

    Lees hier het hele verhaal van Samantha en Brian

    ‘ONSbank zorgt vooral voor rust. Door hun belletjes bevroren mijn schuldeisers een half jaar mijn schuld en is er een plan gemaakt’

    Julia, deelnemer ONSbank

    ”Op mijn negentiende ben ik met ruzie uit huis gegaan. Ik vond via school een kamer, maar vereenzaamde.

    Mijn originele schuld heb ik allang terugbetaald, nu achtervolgen de incassokosten me. Ik had bijvoorbeeld een rekening van 700 euro, die is nu 3.000 euro geworden. Crazy. Twee instanties zijn nu met mij bezig. Ik zit in een traject van ONSbank. Zij geven workshops en werken samen met reguliere schuldhulpverlener Puur Zuid aan mijn schulden. ONSbank zorgt vooral voor rust. Door hun belletjes bevroren mijn schuldeisers een half jaar mijn schuld en is er een plan gemaakt. Als alles goed loopt ben ik over 16 maanden schuldenvrij.”

     

    Julia deed op haar 27e mee aan het ONSbank-programma in 2019.

    Lees Julia's verhaal in het NRC artikel 'Schulden zijn nooit alleen een financieel probleem'

    (Heb je geen abonnement op NRC Handelsblad? Dan kan het zijn dat je tegen een paywall aanloopt.

    Al kun je een eerste artikel vaak gratis lezen)

    ‘Ik ontmoette mensen die in dezelfde situatie zitten. Dat geeft het gevoel dat je er niet alleen voor staat’

    Benito, deelnemer ONSbank

    “ONSbank gaf een positieve draai aan mijn situatie. Ik ontmoette mensen die in dezelfde situatie zitten. Dat geeft het gevoel dat je er niet alleen voor staat. De workshops gaven me fysieke rust, de mogelijkheid om met elkaar te praten over onze situatie en mijn schuldprobleem in kaart te brengen.”

     

    “De workshops door kunstenaars hielpen me met de plannen in mijn hoofd om iets met mijn artistieke talenten te doen. De workshops door Paulien Oltheten bijvoorbeeld, inspireerde mij door de foto’s die ze liet zien die ze op reizen door Japan maakte. Dat wekte iets in me op, ’t gevoel dat ik er gewoon echt voor moet gaan.”

     

    Benito deed mee aan het pilot traject van ONSbank in Amsterdam in 2016.

    Documentaire volgt drie deelnemers aan het ONSbank-traject

    De Schuldmachine (2018), Camiel Zwart

    Bekijk ook de indrukwekkende documentaire ‘De Schuldmachine’ (Viewpoint en BNNVARA). Filmmaker Camiel Zwart volgt drie jongeren die in Amsterdam Zuid-Oost het ONSbank-traject volgden in 2018.
    Je kunt de docu terugkijken via NPOStart

  • Ervaringsdeskundigen

     

    In 2022 begon ONSbank met het eerste Next Level traject. Hierin worden jongeren die het ONSbank basistraject hebben afgerond, opgeleid tot ervaringsdeskundigen, als ze dat willen. De jongeren die voor Next Level kiezen kunnen op die manier andere jongeren met ernstige financiële problemen goed vertegenwoordigen bij schuldeisers. Ze maken een verschil voor de jongeren na hen, die ook in de problemen zitten. Hun doel is dat het terugbetalen van schulden en het treffen van regelingen in de toekomst makkelijker wordt en dat schuldeisers jongeren op een meer menselijke manier benaderen.

    Lees hier meer over onze ervaringsdeskundigen en hun persoonlijke verhaal.  

     

    broken image

     

    Layla Badoella

    broken image

     

    Nick van Lunsen

    broken image

     

    Stijn Martens

    broken image

     

    Samuel van Belle

    broken image

     

    Fidessa Inen

    broken image

     

    Manna Prudon

    broken image

     

    Brian Schipper

  • Zit jij in de schulden en heb je hulp nodig?

    Het ONSbank-programma duurt in totaal 6 maanden en is kosteloos voor de deelnemers, het kost je dus geen geld.

    Meld je nu vrijblijvend aan en wij nemen contact met je op om te kijken of ONSbank bij je past.

    Voor wie nog veel vragen heeft: check onze FAQ

    Of wil je juist helpen om nog meer jongeren een weg uit de schulden bieden?

    In Nederland liepen voor de coronacrisis al 400.000 jongeren rond met ernstige schulden (NJI, april 2020). ONSbank wil zoveel mogelijk jongeren op weg helpen naar een schuldenvrije toekomst. Het ONSbank-programma ontvangt ondersteuning van diverse fondsen en een belangrijk deel van ons team bestaat uit vrijwilligers.

    Met jouw donatie kunnen we nog meer jongeren helpen!

    Op de hoogte blijven van wat we doen?

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang zo'n 4 keer per jaar de ins en outs over ONSbank in je mailbox.

    Je kunt ook lezen wat we doen op onze nieuwspagina. Of door ons te volgen op onderstaande social media.

    Wil je als gemeente of organisatie samenwerken met ONSbank?

    Het eerste ONSbank-traject vond plaats in Amsterdam in 2016. We zijn op dit moment actief in de gemeente Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en eerder ook in Arnhem en Zaanstad. Het ONSbank-traject is een aanvulling op het bestaande systeem en komt het best tot zijn recht in samenwerking met de gemeente en de diverse schuldhulpinstanties.

    Wil je als gemeente of organisatie samenwerken met Stichting ONSbank of wil je ons op een andere manier helpen om nog meer jongeren een toekomst zonder schulden te bieden? Wij zijn een en al oor!

    Mail ons gelijk of lees meer over de ONSbank-methode in de handreiking die we maakten voor het Ministerie van VWS en Kansfonds.

  • broken image
    broken image
    broken image
    broken image