• Daniëlle, oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2022

    “Ik dacht, het zal wel weer een zoveelste instelling zijn die eigenlijk alleen je naam opschrijft, maar er niet zoveel mee doet. En toen bleek dat helemaal niet zo te zijn, ik bleek geen nummertje te zijn en wel gehoord te worden. En dat heeft voor mij wel veel veranderd.
    Je hebt workshops met een hele groep mensen die eigenlijk hetzelfde probleem hebben. Mijn groepscoach was ook superfijn, je kon altijd alles aan haar kwijt. We deden workshops waar je nieuwe skills leert, maar je vertelt dan ook dingen en hoort van anderen. Daardoor merk je dat je niet alleen bent en dat was heel fijn. Je voelt je gewoon eindelijk een keertje gehoord en gesupport.”

    anonieme oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2023

    'Een overzicht maken gaat me nu makkelijk af en hierdoor kan ik ook een budget maken voor leuke dingen.'

    anonieme oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2021

    'De groepsetting was heel fijn, want de gesprekken met elkaar waren heel waardevol. Je hoort waar andere mensen doorheen gaan en hoe ze met hun eigen problemen omgaan dat was heel leerzaam maar ook mooi om zo intiem met elkaar te zijn.'

    anonieme oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2021

    'Ik durf hulp te vragen en weet ook beter m'n financiën op orde te houden en maak mijn post weer open. Ook heb ik door heel veel inzet te tonen werk gevonden om een betere toekomst voor mij en mijn kinderen te creëren.

    Zonder de hulp van de begeleiders van ONSbank en het vertrouwen dat je kan hebben in ze, had ik het nooit gered.'

    Thomas, oud-deelnemer ONSbank in de enquete uit 2022

    “Je wordt niet veroordeeld, wat in andere situaties wel zo kan zijn. Als je het bijvoorbeeld met je ouders over schulden hebt. Dat ze denken: ‘Ah nee, dat is zoveel! Hoe heb je dat nou weer gedaan?' 

    Het is heel fijn dat die drempel er niet is, dat je die stap kunt zetten in een omgeving waar je niet veroordeeld wordt. Ik denk dat dat vooral geholpen heeft, het niet veroordeeld worden en dat er begrip werd getoond.”

    Asha, oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2022

    “Ik denk dat mensen onderschatten hoeveel stress geldzaken kunnen geven.

    ONSbank heeft me laten zien: je kan stress hebben, het kan fout gaan, maar je kan ook tot jezelf komen en hulp vragen en het gewoon regelen, in plaats van dat je bij de pakken neer gaat zitten en denkt: ‘O mijn god, ik heb schulden! O mijn god, ik heb zoveel stress!’ Tuurlijk, dat moment mag je hebben. En het is helemaal niet erg om even een dagje niet te willen, maar je moet wel gewoon doorpakken.

    Vraag gewoon hulp!

    Ik vond dat zelf heel moeilijk, ik ben zo zelfstandig. Ik heb dat wel geleerd. Het betekent ook niet dat je het niet zelf aankan, het betekent gewoon dat je meer overzicht krijgt met iemand die er op een andere manier naar kan kijken.”

    Amir, deelnemer ONSbank, in de enquette van 2022

    “Voor mij heeftONSbank meer mentaal iets betekend. Het erover hebben met mensen. En ook hetkunnen kijken naar wat je leuk vindt, in plaats van alleen maar met je schulden bezig zijn. Het gaf me perspectief.”

    Esmée, oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2022

    'Die muur van ongeopende brieven die ik gestapeld om me heen had, die hebben ze afgebroken.'

    anonieme oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2021

     

    'Ik voel meer zelfvertrouwen als het op financiën aankomt en dankzij de workshops ook veel meer zelfvertrouwen voor mijn creativiteit. Het was heel fijn dat er niet met een veroordelende houding met je wordt omgegaan.

    Ook vond ik het goed dat we veel zelf moesten doen, want hierdoor kwam ik erachter dat ik inderdaad heel veel gewoon zelf kon.'

    Aron, oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2022

    “Ik dacht ik ga hulp zoeken en toen merkte ik ineens dat ik heel veel dingen best wel zelf moest doen. In het begin dacht ik: hmm, ok, lekkere hulp! Maar toen het een paar weken bezig was ontdekte ik: ik kan dit allemaal zelf. 

    En dat is eigenlijk heel slim dat ze dit zo doen, want een telefoontje naar een schuldeiser lijkt super moeilijk als je in de schulden zit en je je brieven niet meer durft open te maken. Maar als je het dan toch doet, besef je je: o ja, het valt eigenlijk allemaal best wel mee. Ik heb ook daar meer zelfvertrouwen in gekregen.”

    anonieme oud-deelnemer, in het impactonderzoek uit 2021

    'Het taboe om over schulden te praten wordt doorbroken bij ONSbank, ik heb schaamte opzij leren zetten. Dat vind ik heel positief.'

  • Ervaringen

    'Geld zal altijd een rol blijven spelen, ik ben elke dag bezig in mijn hoofd met geld. Maar ik ben blij dat ik hulp heb gezocht.'

    Nick, deelnemer ONSbank

    "Nick zit op de bank te scrollen als hij gerammel hoort aan zijn deur. Als Nick verbaasd naar buiten komt lopen, blijkt het de verhuurder te zijn: ze zijn de sloten aan het vervangen. Lichtelijk in paniek vraagt hij of er nog iets aan te doen is. Hij mag blijven; mits hij binnen 2 uur de huurachterstand van twee maanden overmaakt."

    ...

     

    Lees het hele verhaal van Nick in het artikel van Pointer (KRO-NCRV). En kijk daar ook de tv-uitzending over vroegsignalering terug, waar ook Stijn, Samuel, Fidessa en Layla aan het woord komen.

     

    Nick was 25 toen hij in 2023 aan het ONSbank traject begon. Nadat hij door het ONSbank-basistraject zijn eigen situatie op orde kon brengen, wilde hij gelijk ons Next Level traject volgen, waardoor hij zich nu als ervaringsdeskundig adviseur voor andere jongeren die met schulden worstelen kan inzetten.

    ‘Je ellende delen en merken dat je niet de enige bent. Dat geeft een enorme opluchting.’

    Layla, deelnemer ONSbank

    Op haar achttiende nam ze de benen. Samen met haar vriend. Ze hadden niets, behalve de wil om er iets van te maken. Klinkt avontuurlijk, maar het viel tegen. ‘Ook op school’, vertelt Layla. ‘Toen ik hoorde dat ik bleef zitten, kwam dat hard aan. Het was altijd mijn droom om voor de klas te staan, maar het leek alsof die droom in duigen viel.’ Door teleurstelling en geldgebrek maakte ze een heftige keuze. Ze liet school achter zich om te gaan werken. Maar ook de baantjes liepen op niets uit. ‘Al snel hadden we geen woning meer en logeerden we bij vrienden.’ De rekeningen liepen intussen op. Zorgpremie, telefoon, ga zo maar door. Maand na maand, rente op rente, boete op boete.

     

    Layla was 20 toen ze in 2020 aan het ONSbank traject begon, Brian was 26. Beiden zijn nu ervaringsdeskundig adviseur bij ONSbank en spreken zich uit voor andere jongeren die met schulden worstelen.

    Lees hier hun verhaal in het magazine van Kansfonds

    'Wat ik fijn vond aan ONSbank is de manier waarop ze naar je kijken, ze zien een persoon met mogelijkheden, talenten en kansen'

    Kaylee, deelnemer ONSbank

    “Tijdens het verhaal van degene voor mij ben ik naar buiten gelopen om mijn paniekaanval onder controle te krijgen. Al snel kwam iemand van ONSbank naar me toe. We spraken over paniekaanvallen in het algemeen en hij stelde me gerust. Ik hoefde niks te zeggen als ik dat niet wou. Maar ik dacht aan de belofte aan mezelf en koos ervoor om ook deze angst te overwinnen. Met een brok in mijn keel heb ik mijn verhaal verteld. Mensen luisterden en steunden me. Ik voelde me al snel op mijn plek en durfde meer te delen omdat ik wist dat deze mensen wisten hoe het voelt.

     

    Wat ik fijn vond aan ONSbank is de manier waarop ze naar je kijken, ze zien een persoon met mogelijkheden, talenten en kansen. Iets wat ik eerder niet heb ervaren bij een ander traject. Er werd niet alleen gekeken naar de papieren, er werd ook gekeken naar mogelijkheden in je persoonlijke ontwikkeling en dit deden ze d.m.v. workshops. Ik had gesprekken over de dingen die ik wil in het leven en kreeg tips om die doelen te bereiken.”

     

    Kaylee was 25 toen ze in 2020 aan het ONSbank traject begon.

    In de documentaire 'Uit de Schulden' (door filmmaker Tamino Parren, voor KRO-NCRV Kruispunt), vertelt Kaylee haar verhaal

    'De brieven waren vaak dreigend van toon en denigrerend, vol jargon. Ik raakte ervan in paniek'

    Stijn, deelnemer ONSbank

    "Over zijn smoesje hoefde hij niet lang na te denken. Als vrienden van Stijn Martens (28) hem in het voorjaar van 2021 meevroegen naar de kroeg, dan had hij zogenaamd nog steeds last van zijn hersenschudding. Vragen of zij voor hem wilden betalen, zag Martens niet zitten. „Daar was de schaamte over mijn schulden veel te groot voor.”

     

    De schuld van zo’n 3.000 euro was snel ontstaan. Nadat hij met zijn racefiets in de tramrails was beland, moest hij acht weken rusten op bed. Zonder inkomen, maar met extra zorgkosten was Martens snel door zijn buffer heen. Niet dat hij dat door had, na acht weken uitzieken opende hij de opgestapelde post met rekeningen van onder andere zijn zorgverzekeraar, KPN en de Belastingdienst. „De brieven waren vaak dreigend van toon en denigrerend, vol jargon. Ik raakte ervan in paniek.”"

     

    Stijn was 27 toen hij in 2022 aan het ONSbank traject begon. Hij is sinds 2023 ervaringsdeskundig adviseur bij ONSbank en spreekt zich uit voor andere jongeren die met schulden worstelen.

    Lees het volledige verhaal in het NRC, die schreef over het gesprek dat Stijn samen met Fidessa met de Belastingdienst had.

    (Heb je geen abonnement op NRC Handelsblad? Dan kan het zijn dat je tegen een paywall aanloopt.

    Al kun je een eerste artikel vaak gratis lezen)

    ‘Goed om te laten zien waarin ik terecht ben gekomen. En vooral: hoe ik er weer uitkom.’

    Brian, deelnemer ONSbank

    Hij had een prima baan, een paar jaar geleden. Nu trouwens ook, net als zijn vrouw. Maar een tijdje zaten ze allebei zonder werk. De rekeningen stapelden zich op. Niet bij Brian zelf, maar op de deurmat van zijn buurman, waarmee hij hetzelfde huisnummer deelde. Brian: ‘Toen hij met een vuistdik pak enveloppen aankwam, schrokken we ons rot. Halverwege de stapel durfden we de rest al niet meer te openen.’ Brian deed wat zoveel jongeren doen als schulden hun hoog boven het hoofd groeien: hij stak zijn kop in het zand.

     

    Brian was 26 toen ze in 2020 aan het ONSbank traject begon, Layla was 20. Beiden zijn nu ervaringsdeskundig adviseur bij ONSbank en spreken zich uit voor andere jongeren die met schulden worstelen.

    Lees hier hun verhaal in het magazine van Kansfonds

     

    'Dat ik in zo’n korte tijd, met de juiste hulp, een nieuwe start heb kunnen maken, had ik mijn stoutste dromen niet durven dromen'

    Luke, deelnemer ONSbank

    Ik wilde mijn leven beteren, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Als ik aan het werk wilde had ik een ­legitimatiebewijs nodig, wat ik toen niet had. Maar hoe vraag je een ID-kaart aan zonder geld of werk? Vanwege mijn schulden belandde ik tussen wal en schip. Terugkeren naar de criminaliteit schoot door mijn hoofd, maar mijn broer leende mij 100 euro voor een ID, waardoor ik aan de slag kon als barman op het Leidseplein. Alles wat ik met mijn minimumloon verdiende ging meteen naar de schuldeisers en de huur; eten betaalde ik van mijn fooien. Ik werkte tweehonderd uur in de maand, maar ik was ­allang blij met mijn baan en een dak boven mijn hoofd.
    Uiteindelijk kwam ik in contact met ONSbank, zij bevroren mijn schulden, waardoor er geen beslag meer werd ­gelegd op mijn inkomen. Ik kreeg ‘schuldrust’, wat mij enorm hielp, net als de workshops die ik volgde en de gesprekken met een psycholoog.

     

    Luke deed op zijn 22e mee aan het pilot traject van ONSbank in Amsterdam in 2016.
    Lees hier het artikel in het Parool waarin hij zijn verhaal deelt (2020)

     

    'Ik werkte 60 uur per week, maar kon amper rondkomen, laat staan een tegenvaller opvangen.'

    Manna, deelnemer ONSbank

    Alles in het leven leek Manna tegen te zitten: twee baantjes, een opleiding ‘Social Work’ waar ze te weinig aanwezig kon zijn, schulden bij de zorgverzekering. En dan krijgt ze door gebrek aan geld ook nog eens gezondheidsproblemen. “Mijn voortanden begonnen zorgwekkend pijn te doen.”

     

    Door die gebitsproblemen was ze bang haar baantje in de horeca te verliezen. Gelukkig volgde Manna toen al een traject bij ONsbank om meer grip op haar geld te krijgen. Ze deelde haar verhaal met ONSbank directeur Hester, die gelijk een beroep deed op bureaucratievrije geld dat onze partner Kansfonds voor dit soort noodgevallen kan inzetten...

     

    Manna was 25 toen ze in 2020 aan het ONSbank traject begon. Ze is nu ervaringsdeskundig adviseur bij ONSbank en spreekt zich uit voor andere jongeren die met schulden worstelen.

    Lees hier de rest van haar verhaal

    'En nu ophouden met zeggen dat het goed gaat'

    Samantha, deelnemer ONSbank

    Ook stonden om de haverklap deurwaarders en beslagleggers op de stoep. ‘Regelmatig lag ik jankend in bed. Ik kreeg suïcidale gedachten. Dat vertelde ik aan Sam, waardoor zij zich weer zorgen om mij ging maken.’ Samantha valt bij: ‘Naar buiten toe hield jij je altijd groot. Niemand wist van onze problemen. Ik trok dat niet meer, ik moest het ook kwijt. Op visite bij jouw vader en stiefmoeder heb ik gezegd: “En nu ophouden met zeggen dat het goed gaat.”‘

    ...

    Brian dacht ongeveer €12.500 aan schulden te hebben, maar door boetes en rente op rente was dat bedrag al verdubbeld. ‘Op zoek naar hulp kwam ik op internet toevallig op de site van ONSbank terecht. Ik las dat zij hulp bieden aan jongeren van 18 tot 27 jaar die in de schulden zitten. Ik dacht: hier moet ik zijn. Toen ik belde, kreeg ik een ontzettend vriendelijke vrouw aan de telefoon. Van haar stem werd ik al rustig, maar toch zei ik uit schaamte dat onze schuld een stuk kleiner was dan in werkelijkheid. Daarover zei ze later: “Joh, het maakt niet uit. We zijn er om je te helpen, maar je moet het zélf doen.”‘

     

    Samantha was 26 toen ze in 2020 aan het ONSbank traject begon.

    Lees hier het hele verhaal van Samantha en Brian

    ‘ONSbank zorgt vooral voor rust. Door hun belletjes bevroren mijn schuldeisers een half jaar mijn schuld en is er een plan gemaakt’

    Julia, deelnemer ONSbank

    ”Op mijn negentiende ben ik met ruzie uit huis gegaan. Ik vond via school een kamer, maar vereenzaamde.

    Mijn originele schuld heb ik allang terugbetaald, nu achtervolgen de incassokosten me. Ik had bijvoorbeeld een rekening van 700 euro, die is nu 3.000 euro geworden. Crazy. Twee instanties zijn nu met mij bezig. Ik zit in een traject van ONSbank. Zij geven workshops en werken samen met reguliere schuldhulpverlener Puur Zuid aan mijn schulden. ONSbank zorgt vooral voor rust. Door hun belletjes bevroren mijn schuldeisers een half jaar mijn schuld en is er een plan gemaakt. Als alles goed loopt ben ik over 16 maanden schuldenvrij.”

     

    Julia deed op haar 27e mee aan het ONSbank-programma in 2019.

    Lees Julia's verhaal in het NRC artikel 'Schulden zijn nooit alleen een financieel probleem'

    (Heb je geen abonnement op NRC Handelsblad? Dan kan het zijn dat je tegen een paywall aanloopt.

    Al kun je een eerste artikel vaak gratis lezen)

    ‘Ik ontmoette mensen die in dezelfde situatie zitten. Dat geeft het gevoel dat je er niet alleen voor staat’

    Benito, deelnemer ONSbank

    “ONSbank gaf een positieve draai aan mijn situatie. Ik ontmoette mensen die in dezelfde situatie zitten. Dat geeft het gevoel dat je er niet alleen voor staat. De workshops gaven me fysieke rust, de mogelijkheid om met elkaar te praten over onze situatie en mijn schuldprobleem in kaart te brengen.”

     

    “De workshops door kunstenaars hielpen me met de plannen in mijn hoofd om iets met mijn artistieke talenten te doen. De workshops door Paulien Oltheten bijvoorbeeld, inspireerde mij door de foto’s die ze liet zien die ze op reizen door Japan maakte. Dat wekte iets in me op, ’t gevoel dat ik er gewoon echt voor moet gaan.”

     

    Benito deed mee aan het pilot traject van ONSbank in Amsterdam in 2016.

    Documentaire volgt drie deelnemers aan het ONSbank-traject

    De Schuldmachine (2018), Camiel Zwart

    Bekijk ook de indrukwekkende documentaire ‘De Schuldmachine’ (Viewpoint en BNNVARA). Filmmaker Camiel Zwart volgt drie jongeren die in Amsterdam Zuid-Oost het ONSbank-traject volgden in 2018.
    Je kunt de docu terugkijken via NPOStart

    De nieuwste interviews met onze ervaringsdeskundigen lees/bekijk/luister je bij ons nieuws.

  • Ervaringsdeskundigen

     

    In 2022 begon ONSbank met het eerste Next Level traject. Hierin worden jongeren die het ONSbank basistraject hebben afgerond, opgeleid tot ervaringsdeskundigen, als ze dat willen. De jongeren die voor Next Level kiezen kunnen op die manier andere jongeren met ernstige financiële problemen goed vertegenwoordigen bij schuldeisers. Ze maken een verschil voor de jongeren na hen, die ook in de problemen zitten. Hun doel is dat het terugbetalen van schulden en het treffen van regelingen in de toekomst makkelijker wordt en dat schuldeisers jongeren op een meer menselijke manier benaderen.

    Lees hier meer over onze ervaringsdeskundigen en hun persoonlijke verhaal.  

     

    broken image

     

    Layla Badoella

    broken image

     

    Nick van Lunsen

    broken image

     

    Stijn Martens

    broken image

     

    Samuel van Belle

    broken image

     

    Fidessa Inen

    broken image

     

    Manna Prudon

    broken image

     

    Brian Schipper

  • In 2022 begon ONSbank met het eerste Next Level traject. Hierin worden jongeren die het ONSbank basistraject hebben afgerond, opgeleid tot ervaringsdeskundigen, als ze dat willen. De jongeren die voor Next Level kiezen kunnen op die manier andere jongeren met ernstige financiële problemen goed vertegenwoordigen bij schuldeisers. Ze maken een verschil voor de jongeren na hen, die ook in de problemen zitten. Hun doel is dat het terugbetalen van schulden en het treffen van regelingen in de toekomst makkelijker wordt en dat schuldeisers jongeren op een meer menselijke manier benaderen.

    Lees hier meer over het Next Level traject.  

    Ervaringsdeskundigen

    broken image

    Layla Badoella, ervaringsdeskundig adviseur

    Layla is één van de eerste jongeren die we met ONSbank Next Level tot ervaringsdeskundige opleidde.

    Al in 2020, net nadat Layla het ONSbank-traject afrondde, vroegen we haar voor onze Jongerenadviesraad. In die rol denkt ze nog steeds mee over onze projecten en de communicatie met jongeren. Haar ervaringen maken haar adviezen extra waardevol. En toen we Next Level ontwikkelden moesten we ook gelijk aan haar denken.

     

    “Ik voel echt hoe ik gegroeid ben in mijn rol als ervaringsdeskundige en daardoor kan ik me steeds beter inzetten voor andere jongeren. Mijn eigen ervaring kan ik combineren met de kennis die ik opdeed tijdens mijn studie pedagogiek. Daar leerde ik o.a. hoe het brein zich ontwikkelt van de vroege kindertijd naar volwassenheid. Denk bijvoorbeeld aan hoe pubers de consequenties van hun eigen handelen nog niet goed kunnen inschatten.”

     

    Terugkijkend ziet Layla dat ze zelf nog maar nauwelijks de stap van kind naar volwassene had gemaakt toen ze al met schulden in aanraking kwam. Layla hield het thuis niet meer uit en nam op haar 18e de benen. Ze was thuisloos en logeerde bij vrienden. De rekeningen stapelden zich intussen op bij haar moeder op de deurmat. Binnen een jaar zat Layla diep in de stress over haar schulden. Gelukkig klopte ze op haar 19e aan bij ONSbank. En inmiddels kunnen we bij ONSbank dus niet meer zonder haar.

    broken image

    Samuel van Belle, ervaringsdeskundig adviseur

    “Ik begon aan het ervaringsdeskundigentraject omdat ik verandering wil brengen in het schuldensysteem waar we nu mee leven. Veel partijen brengen je bewust in een positie waarin je makkelijk schulden opbouwt en dat vind ik allesbehalve rechtvaardig. Door mijn stem te laten horen wil ik helpen daar een einde aan te maken.”

     

    Sam is een jonge rapper uit Rotterdam. Hij zet zijn muzikale skills ook in voor andere jongeren met schulden. Sam spreekt én rapt onder meer tijdens congressen en in podcasts. Hij produceerde samen met onze groepscoach en woordenwizard Rosana en producer Navadem een track over zijn eigen worstelingen met geld.

     

    Nadat hij in aanvulling op zijn studielening een studentencreditcard bij de bank nam, zich niet realiserend hoe snel de rente op die €500 zou oplopen, raakte Sam in korte tijd in de schulden verstrikt. Het ene gat met het andere vullen bleek al snel onmogelijk en de rekeningen en incassoboetes werden een onbedwingbare berg. Zijn geldproblemen zorgden voor stress, maar ook schaamte. Sam is close met zijn alleenstaande moeder en nam haar in vertrouwen. Zij adviseerde hem direct aan de bel te trekken. Hij was 21 toen hij zich in 2023 aanmeldde voor het ONSbank-traject.

     

    Sam kreeg weer zicht op een toekomst zonder schulden en de rust en ruimte om zijn muziek professioneel naar buiten te brengen. Hij bracht in 2023 zijn eerste single ‘Saint Tropez’ uit samen met Dailow en staat inmiddels vol vertrouwen op het podium. Dat Sam ook zijn rap inzet, maakt hem tot een unieke ervaringsdeskundige.

    broken image

    Nick van Lunsen, ervaringsdeskundig adviseur

    ‘Als ervaringsdeskundige wil ik praten over schulden en geldproblemen meer toegankelijk maken voor iedereen, zodat het niet meer zo’n taboe topic is.’

     

    Nick zet zich sinds 2023 in als ervaringsdeskundige bij Stichting ONSbank. Een jaar daarvoor, hij was 25, liep hij vast in de schulden. Hij hield het stil, worstelde met het taboe, totdat zijn vader er per toeval achter kwam. Die vertelde hem wat hij over ONSbank had gelezen. Tijdens het ONSbank-programma maakte Nick grote stappen. En hij bleek een goeie spreker, die zich graag inzet voor anderen. We vroegen hem dus gelijk voor ons Next Level traject.

     

    Bij het delen van zijn ervaringen met schulden schuwt Nick geen kritische zelfreflectie over hoe het bij hem zo ver kwam. Hij benoemt welke onhandige beslissingen hij nam. En doordat hij meer inzicht in het schuldensysteem kreeg, kan hij helder aangeven hoe jongeren als hijzelf een betere handreiking kan worden gedaan door schuldeisers.

     

    Nick’s talent in spreken oefende hij al tijdens zijn sales opleiding en zet hij ook in voor zijn huidige baan in de retail. In zijn vrije tijd maakt hij deel uit van een hechte gamers-community. Het sociale en competitieve komen hier voor hem samen. Nick staat namelijk behoorlijk hoog in de Nederlandse ranking en doet regelmatig mee aan (internationale) toernooien. Tijdens het ONSbank-programma werd nog een andere passie aangewakkerd. Nick maakte kennis met spoken word en begon daardoor met het schrijven van eigen teksten en het bezoeken van spoken word-events en open mic avonden.

    broken image

    Stijn Martens, ervaringsdeskundig adviseur

    Stijn is student Onderwijs Wetenschappen aan de UvA. Als bijbaan werkt hij voor een instelling die studiehulp biedt aan kinderen waarvan de ouders dat niet kunnen betalen. Sinds 2023 zet hij zich in als ervaringsdeskundig adviseur bij Stichting ONSbank.

    ‘Door te delen hoe het is om in de schulden te zitten, wil ik het beter bespreekbaar maken. Ik wil laten zien dat het je bijzonder makkelijk kan overkomen. Bij mij was het een samenloop van op zich kleine gebeurtenissen, die maakten dat er in een korte tijd veel schulden ontstonden.”

     

    Stijn kwam in 2021 met zijn racefiets in de tramrails terecht doordat iemand voor hem plotseling uitweek. Bij zijn val kreeg hij een flinke klap op zijn hoofd. Naast een hersenschudding leverde dat hoge zorgkosten op. Acht weken op bed met een wazig hoofd, zonder inkomen en zonder buffer. Na zijn herstel lag er een stapeltje ongeopende brieven op hem te wachten. Hij werd overweldigd door de hoog opgelopen bedragen.

     

    Begin 2022, op zijn 27e, nam Stijn contact op met ONSbank. Hij kon gelijk aan de slag samen met schuldrustcoach Arno. Na het traject besloot hij ook deel te nemen aan ONSbank Next Level, zodat hij zijn ervaringen voor andere jongeren met schulden kan inzetten. Zijn vuurdoop kreeg hij op nationale TV in een item van Nieuwsuur.

    broken image

    Fidessa Inen, ervaringsdeskundig adviseur

    In 2022 klopte Fidessa aan bij ONSbank omdat ze het lastig vond om rond te komen en in de stress zat over een schuld van haar creditcard. Ze was 21 en had net als veel jongeren nog geen zicht op hoe het systeem precies werkt en dacht dat er gelijk een deurwaarder zou komen als ze niet direct alles afbetaalde.

    Het bedrag van haar schulden bleek enorm mee te vallen, maar we waren blij dat ze het lef had om vroeg aan de bel te trekken. Fidessa kon gelijk aan de slag met het basistraject en heeft met support van de schuldrustcoaches haar schuld snel kunnen afbetalen.

     

    ‘Daarnaast leerde ik tijdens dat traject veel over het schuldensysteem en hoe geldproblemen jongeren beïnvloeden. Ik sprak met een handvol andere jongeren zonder schaamte over impuls-uitgaven en over hoe je een week doet met een euro op je bankrekening. Dat was ontzettend verfrissend, en ik dacht; hier zouden zoveel meer jongeren baat bij hebben.

    Toen ik hoorde over het Next-Level traject, werd ik meteen enthousiast. Ik wil graag een stem geven aan mijn leeftijdsgenoten. Het lijkt alsof geldproblemen voor veel jongeren onvermijdelijk zijn; huur, de zorgtoeslag, reiskosten, boodschappen en dan nog een beetje overhouden voor jezelf lijkt in deze tijd onmogelijk. Dat kan en moet anders, vind ik.'

     

    Fidessa laat inmiddels publiekelijk van zich horen als ervaringsdeskundige en denkt ook mee met de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid, o.a. over een Nederlandse schuldhulproute speciaal voor jongeren. Naast ervaringsdeskundige bij ONSbank is ze blokfluitist, singer-songwriter, schrijver en model.

    broken image

    Manna Prudon, ervaringsdeskundig adviseur

    Manna was 25 toen ze in 2020 contact opnam met ONSbank om haar schulden aan te pakken. Ze viel op door haar scherpe manier van denken en doordat ze de dingen helder kan verwoorden. Het maakte dat we haar in 2021 al als ervaringsdeskundige vroegen voor het programma 'Alle Jongeren een Thuis' van Kansfonds. Tijdens ons Next Level programma kon ze echt achter de schermen kijken bij schuldeisers en leerde ze meer over hoe ze daar het gesprek kan aangaan voor andere jongeren met schulden.


    “’We zijn op de wereld om elkaar te helpen’ is het motto dat ik van mijn moeder meekreeg. Geboren worden in Amsterdam en opgroeien met een alleenstaande moeder, betekende dat ik veel verschillende mensen met verschillende achtergronden leerde kennen. Niet iedereen krijgt dezelfde kansen en dat heb ik zelf ook ervaren. Mede door een chronische ziekte en moeilijke omstandigheden, ervaarde ik hoe lastig het kan zijn om uit de problemen te komen. Het systeem werkt niet mee. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en ziet gewoon geen uitweg. Ik hoop als ervaringsdeskundige anderen te kunnen helpen en een verandering in het schuldensysteem teweeg te brengen. Zelfs kleine, simpele veranderingen in beleid en reglementen kunnen het verschil betekenen tussen verder de diepte in of een oplossing.”

    broken image

    Brian Schipper, ervaringsdeskundig adviseur

    “Ik weet hoe donker het leven kan voelen als je in de schulden zit. Daarom zet ik me nu als ervaringsdeskundige in om anderen te helpen om hier uit te komen.”

     

    Brian was 26 toen hij in 2020 aan het ONSbank-programma begon. Samen met zijn vrouw had hij rond de 25.000 euro aan schulden. De eerste stappen zette hij samen met ONSbank. Daarna hebben ze zelfstandig grote sprongen kunnen maken.

    Twee jaar terug zagen ze door de bomen het bos niet meer. Er was veel schaamte: "We durfden vrienden en familie niets te vertellen, uit angst dat ze ons zouden veroordelen. Of nog erger: niet meer met ons om wilden gaan." Die angst werd gevoed door de instanties waar het stel schulden had. "Ze toonden geen begrip voor onze situatie en wilden alleen maar geld zien.”

     

    Als ervaringsdeskundige gaat Brian nu o.a. het gesprek aan met schuldeisers, met als missie een meer menselijke manier om jongeren met schuldproblemen te benaderen.

    Brian zelf is inmiddels niet alleen bijna schuldenvrij, maar ook de trotse vader van een dochter. Hij is lekker aan het werk en heeft zelfs de ruimte om zijn tattoo-skills verder te ontwikkelen.

    De volgende lichting ervaringsdeskundigen rondt binnenkort het Next Level programma af. We stellen ook hen over niet al te lang aan je voor!

  • Zit jij in de schulden en heb je hulp nodig?

    Het ONSbank-programma duurt in totaal 6 maanden en is kosteloos voor de deelnemers, het kost je dus geen geld.

    Meld je nu vrijblijvend aan en wij nemen contact met je op om te kijken of ONSbank bij je past.

    Voor wie nog veel vragen heeft: check onze FAQ

    Of wil je juist helpen om nog meer jongeren een weg uit de schulden bieden?

    In Nederland liepen voor de coronacrisis al 400.000 jongeren rond met ernstige schulden (NJI, april 2020). ONSbank wil zoveel mogelijk jongeren op weg helpen naar een schuldenvrije toekomst. Het ONSbank-programma ontvangt ondersteuning van diverse fondsen en een belangrijk deel van ons team bestaat uit vrijwilligers.

    Met jouw donatie kunnen we nog meer jongeren helpen!

    Op de hoogte blijven van wat we doen?

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang zo'n 4 keer per jaar de ins en outs over ONSbank in je mailbox.

    Je kunt ook lezen wat we doen op onze nieuwspagina. Of door ons te volgen op onderstaande social media.

    Wil je als gemeente of organisatie samenwerken met ONSbank?

    Het eerste ONSbank-traject vond plaats in Amsterdam in 2016. We zijn op dit moment actief in de gemeente Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en eerder ook in Arnhem en Zaanstad. Het ONSbank-traject is een aanvulling op het bestaande systeem en komt het best tot zijn recht in samenwerking met de gemeente en de diverse schuldhulpinstanties.

    Wil je als gemeente of organisatie samenwerken met Stichting ONSbank of wil je ons op een andere manier helpen om nog meer jongeren een toekomst zonder schulden te bieden? Wij zijn een en al oor!

    Mail ons gelijk of lees meer over de ONSbank-methode in de handreiking die we maakten voor het Ministerie van VWS en Kansfonds.

  • broken image
    broken image
    broken image
    broken image